دانستنی‌های نوجوان | حکیم خیام نشابوری
  • کد مطالب: ۲۲۶۳۷۵
  • /
  • ۲۹ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۴

دانستنی‌های نوجوان | حکیم خیام نشابوری

تاکنون کلمه‌ی «همه‌چیزدان» را شنیده‌اید؟ «همه‌چیزدان» به افرادی ‌می‌گویند که در چند حرفه مهارت دارند و دانش‌های زیادی را آموخته‌اند.

نازنین جلایری _ تاکنون کلمه‌ی «همه‌چیزدان» را شنیده‌اید؟ «همه‌چیزدان» به افرادی ‌می‌گویند که در چند حرفه مهارت دارند و دانش‌های زیادی را آموخته‌اند.

۲۸ اردیبهشت در تقویم ما به نام یکی از همه‌چیزدان‌های خراسانی ثبت شده است. امروز می‌خواهیم با این دانشمند بزرگ بیشتر آشنا شویم. حکیم عمر خیام نیشابوری در قرن پنجم هجری در نیشابور به دنیا آمد.

او به علوم دینی از جمله فقه و قرآن و حدیث آشنا بود. فلسفه می‌‌دانست و با دید فلسفی به دنیا نگاه می‌کرد و با فلسفه وجود خداوند را اثبات می‌کرد. هم‌چنین او یک ریاضی‌دان بسیار بزرگ بود و توانست تقویم جلالی را تنظیم کند که امروزه از دقیق‌ترین تقویم‌ها در دنیاست.

با این همه، شهرت اصلی خیام برای رباعیات اوست. خیام، شاعری بسیار توانا بود و رباعیاتش در سراسر جهان معروف است. دیوان رباعیات او به زبان‌های مختلف در دنیا ترجمه شده است.

شعرهای خیام ما را به شاد زندگی کردن دعوت می‌کند. آرامگاه او در شهر نیشابور است و هرسال بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان به آنجا سفر می‌کنند.

خیام آثار بسیاری دارد. برای مثال، علاوه بر رباعیات، می‌توانیم به نوروزنامه اشاره کنیم. با خواندن آثار این دانشمند بزرگ، با اندیشه‌های او بیشتر آشنا خواهیم شد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.